Hankkeen esittely
Hankkeessa yhteiskehitetään ja testataan kansainvälisille markkinoille suunnattua virtuaalista luontomatkailusisältöä. Hankkeessa tuotetaan n. 3 reittiä virtuaalisesti koettavaksi (Tiilikkajärvi, Tahko, Puijo). Samanaikaisesti selvitetään etänä koettavien digitaalisten sisältöjen ja reittien kysyntää, jakelukanavia, liiketoimintahyötyjä ja ansaintamalleja. Selvitys tuottaa tietoa matkailutoimijoille toiminnan kehittämistä ja markkinointia varten. Hankkeessa puhutaan virtuaalimatkailusta ja digitaalisista etänä koettavista palveluista. Niillä tarkoitetaan digitaalisia palveluita, jotka voivat sisältää ja soveltaa virtuaalisia elementtejä hyödyntäen XR- sekä live-striimausteknologiaa. Tässä yhteydessä virtuaalimatkailu-sana ei sisällä virtuaalitodellisuuden tuottamia kokemuksia.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on edistää luontomatkailutoimijoiden ja sisällöllisten asiantuntijatoimijoiden välistä yhteistyötä ja kehittää sen pohjalta uusia etänä koettavia ja virtuaalisia luontomatkailutuotteita. Toiminnan tuloksena virtuaalisten luontomatkailutuotteiden tunnettuus ja myynti kansainvälisille markkinoille lisääntyy. Digireitit Pohjois-Savo -hanke on luonteeltaan pilottihanke, jossa tavoitteena on tuottaa ennalta valituista luontomatkailureiteistä etänä koettavia vuorovaikutteisia luontoelämyksiä. Toteutuksessa hyödynnetään mm. XR- sekä live-striimausteknologiaa. Toteutuksia yhteiskehitetään ja testataan kansainvälisillä kohderyhmillä. Tavoitteena on etänä koettavan sisällön avulla parantaa Pohjois-Savon saavutettavuutta, erityisesti digitaalista, sekä parantaa alueen vetovoimaa. Tavoitteena on digitaalisten, etänä koettavien palvelujen kautta tavoittaa kansainvälisiä matkailijoita ja kasvattaa Pohjois-Savon kansainvälistä matkailua.
Digitaaliset reitit tarjoavat ympäristöystävällisen vaihtoehdon heille, jotka ympäristösyistä ovat matkailun suhteen harkitsevaisia. Kestävän kehityksen mukaiset toimenpiteet ovat alueelle merkittävä kilpailutekijä. Etänä koettavilla luontoelämyksillä voidaan tuottaa lisäarvoa myös heille, jotka eivät jostain syystä pääse fyysisesti luontoon. Hankkeessa tuotettu sisältö toimii alueen markkinoinnin välineenä, joka mahdollistaa tutustumisen kohteeseen ennakkoon. Virtuaalinen sisältö antaa todellisemman kuvan matkakohteesta, kuin perinteinen kuva tai video. Tällä voi olla merkittävä vaikutus matkustuspäätökseen ja kohteen valintaan.
Etänä koettavan sisällön kehittämisessä otetaan huomioon opetuksellisuus ja ohjauksellisuus. Tällä pyritään vastaamaan tulevaisuuden matkailijoiden haluun oppia uutta matkan aikana. Sisällöllä pyritään vaikuttamaan vastuulliseen luontokäyttäytymiseen ja esittelemään alueemme erityispiirteitä. Sisältö suunnitellaan niin, että siinä on myös markkinoinnillisia elementtejä, jolloin kiinnostus alueen luontomatkailumahdollisuuksiin kasvaa, sekä opitaan esim. kestävän luontomatkailun periaatteita. Hankkeen tuotokset tuotetaan proof of concept –tasolle.
Hankkeessa on tavoitteena selvittää ja mallintaa etänä koettavien sisältöjen kysyntää, liiketoimintamahdollisuuksia ja ansaintamalleja. Selvityksessä huomioidaan parhaita käytäntöjä ja tapoja eri aloilta. Liiketoimintamalleja on erilaisia ja ne vaihtelevat ja muuttuvat nopeasti teknologian kehittyessä. Lisäksi hankkeessa kartoitetaan kansallisia sekä kansainvälisiä myynti-/jakelualustoja.
Hankkeen avulla pyritään lisäämään yritysten ja muiden toimijoiden tietoisuutta uuden teknologian hyödyntämisestä matkailussa sekä tukea ja rohkaista yrityksiä ottamaan mm. XR-teknologiaa käyttöön oman toiminnan kehittämisessä. Tietoisuuden lisääminen edistää matkailun digitalisaatiota ja lisää matkailutoimialan ymmärrystä etänä koettavista sisällöistä ja niiden käyttömahdollisuuksista omassa toiminnassa. Samalla muodostuu kokonaiskuva osa-alueista, joiden avulla kansainvälisille markkinoille suunnattua etänä koettavaa luontomatkailua voidaan kehittää.
Hankkeessa tehdään yhteistyötä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun, Suomen Humanistisen Ammattikorkeakoulun ja Metropolia Ammattikorkeakoulun vastaavan hankkeen kanssa. Yhteistyön tavoitteena on koota alueiden yhteisiä digitaalisia matkailukokonaisuuksia sekä mallintaa luontomatkailun ekosysteemiä. Tavoitteena on yhteistyössä kumppanihankkeiden kanssa verkostoida Pohjois-Savon toimijoita kansallisesti ja kansainvälisesti kestävän luontomatkailun ympärille.
Työpaketit
TP1 Selvitykset ja kehittämistyöhön tarvittavan aineiston hankkiminen
Työpaketissa mallinnetaan etänä koettavien sisältöjen ja reittien kysyntää, liiketoimintahyötyjä ja liiketoimintaa. Materiaalia ja tietoa liiketoimintamahdollisuuksista kerätään koko hankkeen ajan. Liiketoimintamallin kuvaaminen auttaa yrityksiä ymmärtämään digitaalisten sisältöjen käyttö- ja soveltamismahdollisuuksia omassa toiminnassaan. Lisäksi kartoitetaan kansallisia ja kansainvälisiä myynti-/jakelualustoja.
TP2 Digitaalisen luontomatkailun kehittämisen työpajat
Hankkeessa järjestetään matkailualan yrityksille ja sidosryhmille suunnattuja avoimia työpajoja 4×1/2 päivää. Työpajat ovat avoimia myös kumppaniverkoston hankkeille verkostoitumisen ja tiedon kulun varmistamiseksi. Työpajat järjestetään hybridinä, jotta laaja osallistuminen mahdollistuu.
TP3 Digitaalisten palveluiden kehittäminen
Reiteillä esitellään alueemme erityispiirteitä. Reitit suunnitellaan niin, että katselija on mukana aktiivisena osallistujana. Yhdellä reiteistä pilotoidaan vuorovaikutteinen livenä toteutettava opastettu interaktiivinen suoratoistettu etäpatikointi, joka mahdollistaa oppaan ja osallistujien vuorovaikutuksen. Tuotokset tuotetaan POC –tasolle. Reittien sisällöt suunnitellaan niin, että ne esittelevät alueen luontoliikuntamahdollisuuksia entistä paremmin, mikä hyödyttää alueen yrityksiä laajasti, ja voi lisätä myös ympäröivien alueiden vetovoimaisuutta. Elämyksellisillä sisällöillä voidaan markkinoida Pohjois-Savon luontomatkailua kansainvälisesti sekä kansallisesti.
TP4 Kansallinen ja kansainvälinen verkosto- ja ekosysteemityö yhteistyössä kumppanihankkeiden kanssa
Verkostoyhteistyöllä kootaan yhteen alueiden toimijoita niin, että digitaalisten matkailukokonaisuuksien muodostaminen mahdollistuu. Työpaketissa tavoitellaan valtakunnallisen luontomatkailun verkoston rakentumista sekä sen linkittymistä alueellisiin ekosysteemeihin. Kumppanihankkeiden yhteistyön ja kontaktien avulla voidaan testata kehitettäviä digitaalisia matkailupalveluita kansainvälisillä kohderyhmillä. Kansainvälisiin kuluttajiin liittyvien aineistojen hankinnassa hyödynnetään Savonian sekä hankekumppanien verkostoja.
TP5 Viestintä
Hankkeen eri vaiheista tiedotetaan monikanavaisesti. Pääkanava on hankkeen verkkosivusto. Savonia tuottaa 2-4 artikkelia, jotka julkaistaan omien verkkosivujen lisäksi Savonian sivustolla: Ihmisiä, ilmiöitä ja innovaatioita Savoniasta. Viestintää tehdään myös yhdessä hankkeeseen osallistuvien asiantuntijaorganisaatioiden ja kumppanihankkeen kanssa. Savonia osallistuu osana verkostoyhteistyötä ja parhaiden käytäntöjen levittämistä kansallisiin tapahtumiin.